Anmeldelse af Pia Callesen: Lev mere, tænk mindre

Anmeldelse af Pia Callesen (2017): Lev mere, tænk mindre.
Drop grublerierne, slip af med nedtrykthed og depression med metakognitiv terapi.
Udgivet på Politikens Forlag.

Det var overskriften, der fangede mit øje. Altså at jeg kunne komme til at tænke mindre og dermed leve mere. Sammen med en klumme i Kristeligt Dagblad blev jeg så nysgerrig, at jeg måtte vide mere om denne nye terapeutiske metode: metakognitiv terapi. Bogen er primært skrevet til mennesker med depression og depressive tankemønstre. Selvom jeg ikke er i denne målgruppe, tænkte jeg, at jeg ved at læse bogen kunne blive klogere på de perioder i mit liv, hvor jeg overvældes af tankemylder og hvor jeg kan blive helt væk i at spekulere og reflektere.

Lad mig sige det med det samme. Metakognitiv terapi er en helt ny måde for mig at tænke på. Den pirrer min nysgerrighed, og jeg bliver skeptisk over, om det nu virkelig kan passe, at jeg faktisk kan vælge IKKE at løbe med en tanke og IKKE lade mig overmande af tankemylder. Eller som Pia Callesen kalder det: At undlade at stige på tankelokomotivet, der bare buldrer af sted uden vi kan nå at stå af. 

Bogen er skrevet i et sprog, som er nemt at forstå. Meget få fagudtryk, som i øvrigt er godt forklaret og står i en ordliste bagest i bogen, og en logisk opbygning af bogen, så jeg hele tiden kan følge med. Samtidig understreger bogens grafik bogens pointer. Farvekoder og forskellige skrifttyper og opdelinger gør det nemt at navigere i, hvad der er Pias egne beskrivelser, hvad der er erfaringer fra klienter, hvor der er øvelser eller modeller. Så en “thumps up” til grafikeren.

Der, hvor jeg først for alvor bliver fanget, er den første klient, Natacha, som fortæller om sine erfaringer med metakognitiv terapi ca. halvvejs i bogen. Hun fortæller, hvordan hun har lært at flytte sin opmærksomhed udenfor sig selv, når en såkaldt triggertanke dukker op. Det lyder jo som noget, jeg faktisk godt kan finde ud af. Så jeg øvede mig intenst i en uges tid, mens jeg læste bogen færdig. Min oplevelse er, at det faktisk virker, så jeg ikke bliver viklet helt ind i den tanke, som ellers ville have grebet om sig.

Kernebegreberne i bogen er: Grublerier, triggertanker samt  hhv. styret og afkoblet opmærksomhed. De bliver udførligt forklaret og anvendes gennemgående i hele bogen, så jeg får begreberne helt ind under huden. Både med forklaringer, eksempler, øvelser og klienterfaringer.

Jeg har ikke en depression, og jeg har aldrig haft en depression. Alligevel kan jeg godt genkende det med at være en megagrubler. Altså sådan en, som tror, at jeg kan tænke mig frem til alting. En person, hvor en stor del af min dag går med at gruble. Nogle gange på måder, så det nærmest har den modsatte effekt. At jeg slet ikke formår at handle, fordi tankerne kører i ring. Derfor er eksempler genkendelige, og øvelserne meget brugbare for mig, selv om jeg ikke er depressiv. Måske kan de være med til at forebygge, at jeg nogensinde bliver det?

Forfatteren bruger meget tid på at forklare triggertanker, som er de tanker, der kan starte en uendelig ring af tankemønstre, vi ikke kan få stoppet igen. Jeg satte mig for at identificere nogle af mine egne triggertanker – altså dem, der starter de dårlige spiraler af tanker. De bunder ALLE i en eller anden form for “ikke god nok”. Det kan være som mor og hustru, arbejdslivet eller utilfredshed med min krop. Ved at have identificeret disse kan jeg fremover være mere opmærksom på, at jeg har muligheden for at stoppe tankerne, så snart jeg møder en triggertanke. Fordi det faktisk er muligt (dét er egentlig også lidt af en øjenåbner for mig).

Pia Callesen foreslår grubletid. Altså fastsatte tidsrum, hvor tankerne kan få lov at flyde og hvor vi godt på gå med dem. Men kun indenfor den planlagte tid, og derefter skal vi stoppe dem igen og give os til noget i den ydre verden. Hvis en triggertanke dukker op udenfor den planlagte grubletid, må vi stoppe og sige til os selv, at den må vente. Ofte vil der ske det, at tanken forsvinder uden at dukke op til grubletiden. Er tanken vigtig nok, siger Pia Callesen, at den nok skal finde vej i det planlagte tidsrum.

Ind i mellem bliver jeg lidt ramt af forfatterens iver. Det er klart, at hun argumenterer i høje toner for det, hun tror på, men jeg bryder mig ikke så meget om nedgørelsen af andre metoder og psykologiske retninger (fx mindfulness og meditation, som jeg selv er glad for, særlig sensitivitet får også et par ord med på vejen). Jeg kunne godt undervejs i læsningen få tanken, at det er nemt og ligetil, så hvis jeg ikke kan finde ud af det, må jeg jo være lidt dum. Jeg jo bare skal lade være med at tænke så meget, så er alle problemer løst. Det kan virke en anelse arrogant på mig.

Når det er sagt, så kan jeg mærke, at jeg ikke er helt færdig med at gruble over bogen – selvfølgelig i et planlagt tidsrum. Tankerne og metoderne er nye for mig, men den metakognitive terapi har absolut potentiale. Jeg vil helt sikkert bruge nogle af principperne, når jeg selv rådgiver mennesker, som – ligesom jeg selv – overmandes af tanker, som ikke er til at stoppe igen.

Mine tanker vil aldrig helt blive de samme igen. Jeg er sikker på, at jeg fremadrettet vil øve mig i at leve mere i den ydre verden end i min indre (som jeg ellers holder meget af, men som samtidig er en yderst krævende følgesvend). Jeg giver bogen mine bedste anbefalinger og glæder mig til at følge udviklingen med den metakognitive terapiform.

Om forfatteren (fra bogens omslag): Pia Callesen er dr., ph.d. og specialist i psykoterapi. Hun er klinikchef og indehaver af CEKTOS – Center for Kognitiv og Metakognitiv Terapi i København, Næstved og Hellerup. Hun er uddannet psykolog fra University of Bangor, Wales (2000) og Købehavns Universitet (2003) og videreuddannet i metakognitiv terapi med certificering af MCT-Institute (Level II). I 2016 færdiggjorde Pia Callesen en ph.d. i effekten af metakognitiv terapi.

3 kommentarer til “Anmeldelse af Pia Callesen: Lev mere, tænk mindre”

  1. Bogen gør mange langtids-psykiatere nervøse og depressive!. Den metakognitive filosofi ryster bægret grundigt. Frem for at udrede fortiden, skal sindet blot løbe gennem en metaforisk madsi. Du bestemmet hvad der skal passerer. Det der bliver tilbage i madsien er det vi grubler over!. For os metagrublete er det det hele. Bogen og filosofien bag har ændret – nej – givet mig livet tilbage! Tak Pia Callesen!

    1. Kære Rene.
      Tak for din kommentar. Det glæder mig at høre, at teknikken har fungeret for dig. Jeg øver mig især i det med at få min opmærksomhed udenfor mig selv, når jeg bliver ramt af et “gruble-anfald”, og jeg synes det har god effekt. I hvert fald bringer det min bevidsthed på nuet og der, hvor jeg er lige nu.
      Kærligst,
      Anne-Mette

      1. Hej Anne-Mette

        Jeg så lige din anmeldelse af Pias bog.
        Jeg vil blot gøre opmærksom på, at en psykolog fra Pias klinik afholder metakognitive gruppeforløb i Karup Lufthavn. Næste forløb begynder d. 10. januar. Du kan læse mere om holdet her: https://cektos.nemtilmeld.dk/315/

        Ligeledes i januar kommer Pia selv til Århus og afholder et lignende metakognitiv gruppeforløb. Det kan du læse mere om her:
        https://cektos.nemtilmeld.dk/296/

        Mvh
        Lasse Mandal
        CEKTOS

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *