Tegn og fælles faglig tilgang

Skemaet her har jeg fået rigtig god respons på. Det er overskueligt og nemt at bruge, og så giver det anledning til gode samtaler blandt personalet.

Inspirationen kommer fra Trine Uhrskovs materiale fra LA2 (kan findes på Socialstyrelsens hjemmeside) samt Bo Hejlskov Elvéns kaosmodel. Jeg har dog forsimplet det en del, så det udelukkende handler om at se på tegn og finde ud af, hvad vi kan gøre.

Faktisk er her to skemaer:
Det ene er et afkrydsningsskema med forslag til, hvilke tegn vi kan få øje på, når et barn/ung/voksen er i trivsel, når vi ser advarselstegn, og hvilke tegn der viser sig, når selvkontrollen forsvinder. Udgangspunktet her er for et barn i skole, men lad dig inspirere, hvis du arbejde med en anden målgruppe.

Her er billede af skemaet. Du kan downloade længere nede.


Det andet skema er et tomt skema med to kolonner: “Tegn” og “Hvad gør du/ikke”, hvor du selv kan udfylde med egne ord, hvilke tegn du ser på den ene side, og på den anden side skriver du, hvad I har aftalt at gøre, når I ser det pågældende tegn med det mål at komme mere mod trivsel.

Her er billede af skemaet. Du kan downloade længere nede.

Sådan gør du:

Med udgangspunkt i et bestemt barn/ung/voksen ELLER en gruppe (fx. en klasse), kan du vælge at bruge afkrydsningsskemaet med eksempler på tegn som inspiration til at tale med dine kolleger ud fra. Det er naturligvis også en god idé at spørge den person, det drejer sig om, så du kan få det, som Uhrskov kalder et indefra blik. Du skriver tegnene i venstre side af skemaet med de to kolonner.

Derefter taler du og dine kolleger om, hvad I skal gøre – eller undlade at gøre, når I ser disse tegn for at undgå konflikt og kaos. Når jeg skriver “Hvad gør vi/ikke”, er det netop, fordi der kan være noget, vi skal lade være med – fx at gå efter et barn i affekt, at stille flere krav lige nu eller noget tredje.

I har nu et her og nu billede af jeres pædagogiske tilgang til barnet/den unge/voksne, som – hvis I gør, hvad I kan for at overholde den fælles faglige tilgang – vil reducere antallet af konflikter. Husk at opdatere skemaet ind i mellem…

Når du klikker på linket, åbner skemaet i din browser. Herfra kan du hente det ned på din computer.
Link til at åbne og downloade: Eksempler på tegn og Belastning og fælles faglig tilgang